Stadgeändringar mer i detalj

Här är en sammanställning av de huvudsakliga förändringarna

Övergripande Struktur och Språk

  • Modernisering och Tydlighet: De nya stadgarna är mer omfattande och strukturerade med fler paragrafer (57 st jämfört med 37 st) och tydligare rubriker. Språket är moderniserat och mer i linje med aktuell lagstiftning och praxis för bostadsrättsföreningar.
    .
  • Detaljeringsgrad: De nya stadgarna är generellt mer detaljerade i sina beskrivningar av rättigheter, skyldigheter och processer.
    .
  • Lagreferenser: Nya stadgar inkluderar fler och mer specifika referenser till relevant lagstiftning (t.ex. Bostadsrättslagen, Lagen om ekonomiska föreningar, GDPR).

Specifika Ändringar per Område

  1. Föreningens Ändamål (§1-2):
    • Nuvarande: Upplåta bostadslägenheter och lokaler.
    • Förslag: Förtydligar att upplåtelsen avser bostäder för permanent boende samt lokaler. Detta är en anpassning till lagstiftningen som betonar bostadsrättens syfte.
      .
  2. Medlemskap (§2-5 i förslag):
    • Nuvarande: Generella regler om medlemskapsprövning (§6).
    • Förslag: Mer detaljerade regler.
      • Specifika paragrafer för juridiska personer (§3) och fysiska personer (§4).
      • Tydliggör att juridiska personer som huvudregel inte beviljas medlemskap, med undantag för kommun eller region.
      • Regler för andelsägande (§5) begränsas till makar, registrerade partner och sambor enligt sambolagen.
      • Tydligare process för medlemsansökan beskrivs.
        .
  3. Avgifter (§6-10 i förslag):
    • Nuvarande: Insats och årsavgift fastställs av styrelsen (§8). Överlåtelseavgift max 2,5% av PBB, pantsättningsavgift max 1% av PBB (§8).
    • Förslag:
      • Insats, årsavgift och upplåtelseavgift fastställs av styrelsen (ändring av insats kräver dock stämmobeslut) (§6).
      • Tydligare om beräkning av årsavgift och möjlighet till debitering efter förbrukning (§7).
      • Högre maximal nivå för överlåtelseavgift (3,5% av PBB) och pantsättningsavgift (1,5% av PBB) (§8). Förtydligar vem som betalar vilken avgift.
      • Avgift för andrahandsupplåtelse regleras tydligare (max 10% av PBB per år) (§8).
      • Förtydligande om att inga andra särskilda avgifter får tas ut (§9).
      • Regler om dröjsmålsränta och påminnelseavgift vid sen betalning (§10).
        .
  4. Föreningsstämma (§11-22 i förslag):
    • Nuvarande: Ordinarie stämma före juni månads utgång (§4, 17). Kallelse via anslag, senast två veckor före (§17). Dagordning specificerad (§19). Rösträtt en röst per medlem/bostadsrätt (§21). Ombud begränsat (§21).
    • Förslag: Mer detaljerade regler.
      • Möjlighet till digital stämma införs (§11).
      • Tidsfrist för motioner specificeras (senast 1 mars eller enl. styrelsens beslut) (§12).
      • Tydligare regler för extra stämma (§13).
      • Utökad och mer detaljerad dagordning (§14).
      • Kallelsetider specificeras (tidigast 6 veckor, senast 2 veckor före) (§15). Tydligare regler för kallelse vid två stämmor och fortsatt stämma. Utdelning till varje medlem specificeras.
      • Rösträttsregler förtydligas (1 röst per medlem oavsett antal lägenheter, gemensam röst vid samägande) (§16).
      • Närvarorätt för styrelse m.fl. förtydligas (§17). Mer detaljerade regler för ombud och biträde, inklusive vem som får vara ombud (§17).
      • Röstningsprocedurer förtydligas (enkel majoritet, lottning vid val) (§18).
      • Regler om jäv på stämma införs (§19).
      • Möjlighet för stämman att besluta om vinstutdelning (baserat på andelstal) införs, även om balansering i ny räkning är huvudregel (§20).
      • Valberedningens roll förtydligas (§21).
      • Tydligare regler för stämmoprotokoll och dess tillgänglighet (§22).
        .
  5. Styrelse och Revision (§23-34 i förslag):
    • Nuvarande: 3-5 ledamöter, 1-4 suppleanter (§10). Firmateckning av två ledamöter eller en ledamot + annan utsedd person (§12). Viss begränsning av styrelsens rätt att avhända fast egendom (§14). 1 revisor + 1 suppleant (§16).
    • Förslag:
      • Styrelsens sammansättning: 3-7 ledamöter, max 3 suppleanter (§23). Mandattid kan vara 1 eller 2 år. Möjlighet att välja en extern ledamot.
      • Tydligare regler för konstituering (§24), protokoll (§25), beslutsförhet och röstning (§26).
      • Firmateckning av minst två ledamöter tillsammans (§27).
      • Specifika regler om jäv i styrelsearbetet införs (§28).
      • Beslut om väsentlig förändring av hus/mark kräver stämmobeslut (§29). Särskilda regler om medlems samtycke/hyresnämndens godkännande vid ombyggnad som påverkar lägenhet.
      • Styrelsens åligganden utökas och förtydligas, inkl. krav på kassaflödesanalys och upplysning vid förlust (§30). Inkluderar ansvar för medlems- och lägenhetsförteckning enligt GDPR (§30-31).
      • Revision: 1-2 revisorer, max 2 suppleanter. Möjlighet att utse revisionsbolag (§33).
        .
  6. Bostadsrättshavarens Ansvar (§35-43 i förslag):
    • Nuvarande: Mer generell beskrivning av underhållsansvar för lägenhetens inre (§28). Förbud mot väsentlig förändring utan styrelsens tillstånd (§29).
    • Förslag: Mycket mer detaljerad och specificerad lista över vad som ingår i bostadsrättshavarens underhållsansvar (§35), inklusive specificering för våtrum och kök.
      • Ansvar för mark specificeras om det ingår (§35).
      • Ansvar för ytterligare installationer gjorda av nuvarande/tidigare innehavare (§36).
      • Begränsat ansvar vid brand- och vattenledningsskada enligt BRL (§37).
      • Ansvar för komplement (balkong, altan etc.) specificeras (renhållning, snöskottning) (§38).
      • Skyldighet att anmäla fel och ohyra (§39).
      • Möjlighet för stämman att besluta om gemensam upprustning (§40).
      • Föreningens rätt att avhjälpa brist på medlemmens bekostnad vid vanvård/otillåtna förändringar (§41).
      • Krav på styrelsens godkännande för yttre anordningar (markiser, paraboler etc.) (§42).
      • Tydligare regler för vilka förändringar i lägenhet som kräver styrelsens tillstånd (ingrepp i bärande konstruktion, VVS, ventilation, eldstad, brandskydd, annan väsentlig förändring) (§43). Krav på tillstånd vid påverkan av kulturhistoriska värden. Fackmässigt utförande krävs.
        .
  7. Användning av Bostadsrätten (§44-48 i förslag):
    • Nuvarande: Generella regler om att bevara sundhet, ordning och skick (§30), följa ordningsregler, ej störa grannar. Andrahandsuthyrning kräver styrelsens samtycke (§32). Ej använda för annat ändamål (§33). Ej inrymma utomstående till men (§34).
    • Förslag:
      • Tydligare formulerat om användning för avsett ändamål och störningar (§44-45).
      • Förtydligad tillträdesrätt för föreningen (§46).
      • Mer detaljerade regler för andrahandsuthyrning: skriftlig ansökan med skäl, tid, hyresgäst krävs (§47). Samtycke normalt för 1 år i taget. Förbud mot regelbunden korttidsuthyrning (veckovis/dagligen).
      • Regler för inneboende (§48).
        .
  8. Förverkande (§49-50 i förslag):
    • Nuvarande: Uppräkning av förverkandegrunder (§35).
    • Förslag: Uppdaterad och mer detaljerad lista över förverkandegrunder i linje med BRL (§49), inklusive användning för brottslig verksamhet och otillåtna ombyggnationer. Hänvisning till tvångsförsäljning (§50).
      .
  9. Övrigt (§51-57 i förslag):
    • Nuvarande: Upplösning enligt BRL, tillgångar fördelas efter insatser (§36). Hänvisning till BRL och andra lagar (§37).
    • Förslag:
      • Regler om hur meddelanden till medlemmar kan lämnas (§51).
      • Införande av regler för elektronisk kommunikation (kräver stämmobeslut och medlems samtycke) (§52).
      • Krav på fond för planerat underhåll och årlig avsättning enligt underhållsplan (eller minst 0,3% av taxeringsvärdet om plan saknas) (§53).
      • Rekommendation (bör) att styrelsen upprättar och följer upp underhållsplan (§54).
      • Möjlighet (kan) för föreningen att genomföra överlåtelsebesiktning (§54).
      • Upplösning/likvidation: fördelning efter andelstal (istället för insatser) (§55).
      • Tydligare hänvisning till tillämpliga lagar och ordningsregler (§56).
      • Process för stadgeändring beskrivs mer detaljerat (§57).